Een oogst aan creatieve hersenspinsels
Eline Mechielsen. Een naam om te onthouden als je op zoek bent naar een hoogstpersoonlijke illustratie met een vrolijke knipoog. Haar bedrijf Brein Boerderei (ja echt, met -ei) stroomt vol met aanvragen voor geboortekaarten, trouwkaarten maar ook met verzoeken van bijvoorbeeld boekhandel Paagman. Ze vertelt over de naam van haar bedrijf, hoe een illustratie tot stand komt én ze geeft een sneak peek. Ze heeft een nieuwe collectie gelanceerd, waarmee je iemand kan opfleuren tijdens de coronacrisis.
Hé Eline, hoe ben je op de naam Brein Boederei gekomen?
''Dat is inmiddels zo’n 12 jaar geleden, toen ik een film keek over snowboarden. Het Amerikaanse productiebedrijf dat de film maakte heet Brain Farm. Ik dacht: hé dat klinkt ook best tof in het Nederlands. Brein Boederij. Ik heb het laten eindigen met -ei, als een knipoog naar mijn werk. Vroeger had ik als slogan: ideeën en ontwerp voor een appel en een ei. Omdat ik toen pas net begon en er nog niet echt aan verdiende. De naam refereert ook naar de roots van mijn moeder. Ik ben zelf wel echt een 'stadse', maar mijn roots als boerendochter blijft altijd een beetje borrelen. Ik vind dat de naam Brein Boerderei wel mooi omschrijft dat er écht nagedacht wordt over de illustraties.''
Jouw werk is herkenbaar aan de vrolijke stijl. Hoe heb je die gevonden?
''Ik moet zeggen: ik heb helemaal geen grafische achtergrond, ook nooit de opleiding gedaan. Eigenlijk weet ik zelf niet eens hoe ik op deze stijl ben gekomen. Drie jaar geleden tekende ik nog heel anders. Het is eigenlijk gegroeid naar dit. Wie weet is het over een jaar weer anders. Ik vind het nu heel leuk om op kleine elementen te focussen. Als ik van mensen een ontwerp maak dan probeer ik te vissen naar kleine details. Waarvan ze misschien zelf niet eens wisten dat het hen typeert. De laatste tijd vind ik het bijvoorbeeld leuk om op schoenen te focussen. Schoenen zeggen iets over iemand. Bij een illustratie van een bruidspaar tekende ik All Stars onder de bruidsjurk. Die details zijn vooral voor de mensen zelf, of hun omgeving, heel grappig. Zo heb ik ook een geboortekaart gemaakt voor een stel waarvan de vader ontzettend Star Wars fan is. Dat laat ik dan ook zeker terugkomen in de kaart.''
''Als ik van mensen een ontwerp maak dan probeer ik te vissen naar kleine details. Waarvan ze misschien zelf niet eens wisten dat het hen typeert''
Je krijgt veel verzoeken om geboortekaarten te illustreren, hoe gaat dat in zijn werk?
''Veel mensen komen mij tegen op Instagram of Pinterest. Dan sturen zij mij een mailtje en krijgen ze een soort briefing van mij. Ik leg mijn werkwijze uit en maak een offerte. Ik spreek bijna nooit met iemand face to face af. Vaak is heen en weer mailen al voldoende. Als de mensen hun verhaal hebben verteld en foto’s met mij hebben gedeeld, maak ik een eerste ontwerp. Ik denk dat mijn kracht mijn flexibiliteit is. Als mensen na het eerste ontwerp nog iets willen aanpassen, dan vind ik dat goed. Zo wordt het eindresultaat ook echt een persoonlijke illustratie. In de praktijk blijkt dat vaak het eerste ontwerp al voldoet aan de wensen, maar wordt er soms nog een knuffeltje van het kind op een andere plek neergezet. Ik begin zelf altijd met een kleine schets op papier, even de verhoudingen tekenen en bepalen wat ik er allemaal in terug wil laten komen. Hierna ga ik al vrij snel over op Adobe Illustrator.''
Enkele illustraties van Eline
Kun je wat meer vertellen over je werkstudio: Elke dag vers?
''Ongeveer zes jaar geleden ben ik dat begonnen met huren samen met Lidwien van Kempen, theatervormgever. Het pand was van een oud supermarkt. Het zag er niet uit, het was echt een zooitje! Er was geen eens een CV-ketel. Maar we vonden de plek zo gaaf. Marloes Kroeze, ook een illustrator, wilde ook aanschuiven. Nu is het een plek geworden waarin zes mensen met verschillende creatieve beroepen werken.''
Je hebt een paar illustraties gemaakt voor Haagse initiatieven tijdens de coronamaatregelen. Hoe is dat tot stand gekomen?
''Momenteel heb ik zelf niet zo veel klussen. Gelukkig kan ik tot nu toe wel thuis werken, maar ik heb nu ook veel tijd om na te denken. Ik vind het vervelend dat veel zaken door de crisis zwaar zijn getroffen. Ik heb dan nog geluk. De illustratie van het cateringsbredrijf Lisa en Sophie heb ik gemaakt omdat zij vriendinnen van mij zijn. Ze doen nu home deliveries en ik wilde hen een hart onder de riem steken. En Kompaan, dat vind ik gewoon zo’n tof merk. Die wil ik dan gewoon helpen. Dat zij een drive-thru zijn begonnen vind ik zo leuk. Ik krijg dan gewoon de drang om te tekenen. En met die drang kan ik anderen weer helpen.''
Eline heeft verkooopt een nieuwe reeks aan kaarten in het thema van de corona-crisis: ‘’Het is een serie van knuffel-ansichtkaarten.’’
Sneak peek: de nieuwe collectie ansichtkaarten
De kaarten zijn nu te koop op haar Instagram-pagina.